مرکز آموزش فری پی
در صفحه آموزش تمامی مراحل لازم برای استفاده از سایت توضیح داده شده است و کاربران می توانند با مطالعه این صفحه به راحتی مراحل استفاده از سایت را یاد بگیرند و وب سایت خود را به درگاه وصل نموده و از خدمات فری پی استفاده نمایند.
مراحل عضویت و پشتیبانی پذیرنده
مرحله اول: ثبت نام
برای عضویت در فری پی کافی است روی دکمه ثبت نام کلیک کرده و وارد این قسمت شوید. نکته مهم:
کاربران محترم دقت کنید که قبل از ثبت نام قوانین سایت و حریم خصوصی را به طور کامل مطالعه کرده و در صورت پذیرش تیک مربوط به پذیرش قوانین را علامت بزنید.
1. در صفحه عضویت اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و رمز موردنظر خود را وارد کنید.
2. کد موجود در تصویر امنیتی را وارد کنید.
3. روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. حالا به صفحه ورود منتقل می ¬شوید.
4. کد ارسال شده به تلفن همراه خود را وارد کرده و وارد پنل خود شوید.
مرحله دوم: ارسال مدارک
2. همچنین یک اسکن رنگی از مدرک شناسایی را بارگذاری کنید.
3. روی دکمه ارسال مدارک کلیک کنید. نکته مهم:
1. کاربران محترم دقت فرمایید مدرک شناسایی باید کارت ملی یا شناسنامه عکس دار باشد. اتباع خارجی، می توانند اسکن رنگی پاسپورت خود را پیوست کنند.
2. دقت کنید که فایل اسکن مدرک شناسایی حداکثر 2 مگابایت بوده و فرمت آن jpg یا png باشد.
مرحله سوم: احراز هویت
کاربر گرامی بعد از فعالسازی اکانت و پس از وارد شدن به بخش کاربری، نسبت به ثبت حساب بانکی خود اقدام نمایید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.
1. وارد پنل کاربری خود شده و به قسمت شماره حساب بروید.
2. اطلاعات لازم برای این قسمت را که شامل نام بانک، شماره حساب، شماره کارت و شماره شبای حساب بانکی است، وارد کنید.
3. پس از وارد کردن اطلاعات لازم روی دکمه افزودن کلیک کنید. حساب های متصل جهت دریافت تراکنش های خروجی (انتقال وجه از حساب کاربری به حساب بانکی) در سیستم تعریف می گردد. نکات مهم:
1. الزاماً حساب بانکی معرفی شده باید به نام شخص عضو باشد و طبیعتا حساب های غیرمرتبط تایید نخواهد شد.
2. شماره ۱۶ رقمی که روی کارت درج شده را در قسمت شماره کارت وارد نمایید.
3. شماره شبا همان شماره ۲۴ رقمی می باشد که می توانید از بانک عامل دریافت نمایید.
4. شماره شبا را بدون داشتن فاصله، همراه با دو حرف اول و 24 عدد متوالی وارد نمایید.
راهنمای اتصال به درگاه
قدم اول: ارسال درخواست به درگاه
https://freepay.ir/payment/request متد های ارسال


قدم دوم: انتقال کاربر به درگاه
قدم سوم: تکمیل فرایند خرید
https://freepay.ir/payment/verify
ارسال کنید و وضعیت پرداخت را دریافت کنید. متدهای ارسال


راهنمای استفاده از پنل کاربری فری پی
راهنمای استفاده از پنل کاربری شخصی
همانطور که میدانید فری پی یک درگاه پرداخت شخصی و مجازی می باشد که با ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در آن می توانید به راحتی تراکنش های خود را انجام دهید.
نحوه ایجاد حساب کاربری و ثبت نام را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.
مرتبط بخوانید : ثبت نام و احراز هویت
هنگام ثبت نام، شما درگاه پرداخت و شماره حساب خود را باید وارد کنید. بعد از انجام این مراحل با وارد شدن به حساب کاربری خود با صفحه ای مانند عکس زیر مواجه خواهید شد.

بررسی تراکنش ها
به این ترتیب بدون نیاز به پیگیری پیچیده فقط کافیست وارد پنل کاربری خود شوید و وضعیت تمامی تراکنش ها را مشاهده کنید.
با کلیک روی دکمه تراکنش ها در منوی بالای صفحه به بخش تراکنش ها وارد می شوید.


افزودن سایت جدید

تسویه حساب

افزودن حساب جدید

افزونه ها


پشتیبانی


تنظیمات

راهنمای عمومی انجام تراکنش اینترنتی
راهنمای عمومی تراکنش ها
مراحل تکمیل فرآیند خرید اینترنتی
1. انتخاب محصول یا خدمت: مشتری محصول یا خدمات مورد نظر خود را در سایت فروشنده انتخاب و مبلغ نهایی آن را بررسی میکند.
2. اتصال به درگاه پرداخت: پس از انتخاب خدمت یا محصول، بلافاصله، مشتری وارد صفحه پرداخت شده و به درگاه پرداخت فروشنده متصل میشود. در این مرحله، مشتری باید اطلاعات پرداخت را وارد کند که همان اطلاعات کارت بانکی مشتری است. در این قسمت باید ۴ پارامتر مهم توسط مشتری تکمیل شود که شامل شماره کارت، رمز اینترنتی یا رمز دوم کارت، کدcvv2، و تاریخ انقضای کارت است. در نهایت با تکمیل حروف نمایش داده شده در تصویر، نسبت به ربات یا انسان بودن، مشتری هویت سنجی شده و با کلیک روی گزینه پرداخت، پرداخت اینترنتی با موفقیت انجام میشود.
3. تایید و پرداخت: پس از وارد کردن اطلاعات پرداخت، این اطلاعات، توسط سرور پردازش تراکنش بررسی میشوند. در این مرحله، اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، تراکنش آنلاین با موفقیت انجام میشود و وجه معادل با قیمت کالا یا خدمات مورد نظر، از حساب بانکی مشتری کسر میشود.
4. تأیید تراکنش: پس از انجام تراکنش، سایت فروشنده یک صفحه تأیید به مشتری نشان میدهد تا او را از موفقیت تراکنش آنلاین آگاه سازد. کد پیگیری پرداخت اینترنتی بعد از انجام عملیات پرداخت اینترنتی به مشتری نمایش داده میشود تا برای انجام هرگونه پیگیری، از آن استفاده کند. همچنین، در این مرحله، عموماً یک ایمیل تأیید نیز برای مشتری ارسال میشود.
5. دریافت کالا یا خدمات: پس از انجام تراکنش، فروشنده محصول یا خدمات را از طرق مختلف به دست مشتری میرساند.
اطلاعات مورد نیاز برای انجام تراکنش اینترنتی
2. رمز اینترنتی یا رمز دوم: برای خرید و انتقال وجه اینترنتی، رمز دوم کارت بانکی مورد نیاز است. با دریافت رمز دوم کارت، عملیات بانکی و خرید تسهیل میشود. برای دریافت رمز دوم، به یکی از دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده و از طریق گزینه 'تغییر رمز'، رمز اینترنتی یا رمز دوم خود را دریافت کنید.
3. Cvv2: کد امنیتی یا همان cvv2 یک عدد سه رقمی یا چهار رقمی است که بر روی کارتهای بانکی درج شده است که باید در زمان انجام پرداخت اینترنتی، به همراه سایر مشخصات کارت، وارد شود.
4. تاریخ انقضای کارت: که آن نیز بر روی کارت درج شده است.
5. ایمیل یا پست الکترونیکی: که وارد کردن آن به صورت اختیاری می باشد و در صورت وارد شدن رسید پرداخت برای شما ایمیل می شود.
خطای تراکنش ناموفق در پرداخت اینترنتی و علت آن
بهتر است که مشتری هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی آدرس ایمیل را وارد کند، تا در صورت عدم پرداخت موفق آمیز، به اطلاعات پرداخت خود دسترسی داشته باشد.
انجام اقدامات زیر می تواند کمک کننده باشد:
• امتحان مجدد در فاصله زمانی دیگر.
• استفاده از یک کارت بانکی دیگر در صورتی که ممکن است بانک که صادر کننده کارت، به صورت موقت پاسخگو نباشد
• بستن پنجره پرداخت و مراجعه مجدد به صفحه بانک
از جمله انواع خطاهای درگاه پرداخت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• پرداخت نامعتبر است.
• اطلاعات پرداخت صحیح نیست.
• مبلغ پرداخت نامعتبر است.
• مبلغ تراکنش با مبلغ سبد خرید یکسان نیست.
از جمله دلایل خطای تراکنش ناموفق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• وجود باگ یا خطا در مرورگر که کوکیها را از بین ببرد.
• تغییرات در نسخه پی اچ پی، که روی ذخیرهسازی کوکیها تاثیرگذار است.
• خطای اتصال به درگاه پرداخت یا تغییراتی در شاپرک
• در صورتی که همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت انجام نشود و یا خطایی در آن به وجود بیاید
امنیت خرید اینترنتی
1. هنگام خرید آنلاین از معتبر بودن سایت موجود مطمئن شده و این احتمال را در نظر داشته باشند که ممکن است صفحاتی که ناخواسته برای آن ها باز میشوند، تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.
2. در هنگام پرداخت وجوه، آدرس صفحه درگاه بانک الکترونیک متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده میکنند.
3. در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک، نماد یک قفل یا عبارت //:https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد کلاهبرداری دارد.
4. بهتر است از یک آنتی ویروس فایروال و قدرتمند استفاده کنند.
5. دقت به نماد اعتماد الکترونیکی هنگام خرید اینترنتی و کلیلک روی نماد کلیک و وارد شدن به لینک شناسنامه کسب و کار سایت مورد نظر.
خطای انجام تراکنش
علت تراکنشهای ناموفق
برخی تراکنشهای ناموفق بهدلیل خطاهای زیر هستند:
• خطای پذیرندگی: علت خطا سوئیچ شرکت ارائهکننده خدمات پرداخت است.
• خطای کاربری: علت خطا کاربران شبکه پرداختالکترونیکی (دارندگان کارت) است.
• خطای صادرکنندگی: علت خطا بانک صادرکننده یا شبکه شتاب است.
• خطای شاپرکی: علت خطا سوئیچ شرکت شاپرک است.
• خطای کسبوکار: رخداد خطا بر اثر راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان است.
پیگیری خطای تراکنش
اگر هنگام خرید خطایی رخ داد یا پول از حساب کسر شد ولی رسید چاپ نشد، معمولاً در دقایق اولیه یا نهایتاً طی 72 ساعت وجه به حساب مشتری برمیگردد. در صورت عدم برگشت با مرکز ارائهدهنده خدمات پرداخت (PSP) تماس بگیرید یا از تلفن گویای ۲۹۹۱۱ نسبت به پیگیری اقدام کنید.
فروشنده نیز تا زمانیکه رسید موفقیت تراکنش را دریافت نکرده نباید کالا را تحویل مشتری دهد. همچنین از دریافت اطلاعات کارت مشتری باید خودداری کند. ورود رمز باید توسط مشتری صورت گیرد. در صورتی که وجه اضافی وارد حساب پذیرنده شد، مجاز به برداشت نیست و باید مراتب را سریعاً به شرکت PSP مربوط اطلاع دهد.
رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهدهی آنها








صورت مغایرت بانکی و پیگیری تراکنش ناموفق درگاه پرداخت اینترنتی
پیگیری تراکنش های ناموفق و صورت مغایرت بانکی
1. تماس گرفتن با بانک و پیگیری از این طریق
2. پیگیری از طریق سامانه پیگیری آنلاین
پیگیری تراکنش ناموفق از طریق میز امداد شاپرک
توضیح1: انتقال کارت به کارت در صورتی که کارت مبدا و یا مقصد متعلق به بانک دیگری باشد، شتابی محسوب شده و از این قاعده مثتثنی است.
توضیح2: در حال حاضر کلیه تراکنشهایی که از طریق پایانههای فروشگاهی (POS) صورت میگیرند، تراکنش شتابی محسوب میگردند.
• معمولا در صورت بروز مغایرت در سیستم شتاب، مبلغ کسر شده طی دو روز کاری (بدون احتساب تعطیلات)، به طور خودکار به حساب کارت مبدا باز گردانده میشود. لذا پیش از ثبت مغایرت بانکی، مطمئن شوید که حتما دو روز کاری از تاریخ انجام تراکنش سپری شده است.
• این سیستم تنها پاسخگوی دارندگان کارت میباشد. فروشگاههای دارنده دستگاه کارتخوان POS، برای پیگیری مغایرتهای حسابی خود میبایست با امداد شاپرک تماس بگیرند.
کاربران براي ثبت و يا پيگيري مغايرت خود، مي توانند با شماره تلفن 29911 نيز تماس حاصل نمايند.
در این سامانه دو گزینه برای پیگیری تراکنش وجود دارد:
• پیگیری تراکنش با شماره پیگیری
• پیگیری تراکنش با شماره کارت
گاهی تعدادی از تراکنشهای روی درگاه پرداخت اینترنتی و یا دستگاه کارتخوان با موفقیت انجام نمیشوند و کسبوکارها برای آگاهی از وضعیت آن ها نیازمند پیگیری تراکنش ناموفق و یافتن صورت مغایرت بانکی هستند.
پیگیری تراکنش درگاه پرداخت، تهیه صورت مغایرت بانکی و دانستن علل ناموفق بودن تراکنشها از نکات مهم برای تمامی کسب و کارها است. در گذشته کسب وکارها برای پیگیری این دسته از تراکنش ها باید با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و یا شاپرک تماس گرفته و علت مشکل را جویا میشدند.
تسهیل پیگیری تراکنش ناموفق و مغایرت یابی بانکی توسط فری پی
پیگیری تراکنش :
تمامی تراکنشهای انجام شده روی درگاه پرداخت اینترنتی فری پی از طریق پنل کاربری به راحتی قابل پیگیری و مغایرت یابی هستند. در پنل کاربری پذیرندگان، بخشی برای مشاهده تراکنش ها وجود دارد که برای راحتی کاربران فیلترهای مختلفی نیز در نظر گرفته شده است تا با حداقل اطلاعات تراکنش ناموفق به راحتی بتوانند تراکنش را پیگیری کنند و از وضعیت آن مطلع شوند.
به این ترتیب بدون نیاز به پیگیری پیچیده فقط کافیست پذیرندگان وارد پنل کاربری خود شده و وضعیت تمامی تراکنش ها را مشاهده کنند.
لیست سیاه شاپرک و پذیرندگان پر خطر
پذیرنده محترم شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک
فهرست سیاه: به فهرستی از پذیرندگان اطلاق میشود که به دلیل تخطی از الزامات و مقررات، تمامی درگاههای پرداخت متعلق به آن ها در تمامی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت، غیرفعال شده و ارائه خدمات پرداخت به آن ها تا زمان خروج از فهرست سیاه، ممنوع و متوقف میگردد.
مراجع ذیصلاح جهت شناسایی و اعلام پذیرندگان پرخطر
الف: شرکت شاپرک
ب: مراجع قضائی، امنیتی و انتظامی
ج: شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک
مواردی که منجر به خدشه دار شدن سوابق پذیرندگان و درج نام آن ها در فهرست پذیرندگان پرخطر می شود، به شرح جدول زیر است:


تذکر: کلیه موارد عنوان شده طبق قرارداد فی مابین شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک و پذیرندگان به اطلاع ایشان رسیده است و کلیه موارد را تایید نمودهاند.
نحوه برخورد با پذیرندگان پرخطر
مدت زمان محدودیت ارائه خدمات پرداخت
