مرکز آموزش فری پی

در صفحه آموزش تمامی مراحل لازم برای استفاده از سایت توضیح داده شده است و کاربران می توانند با مطالعه این صفحه به راحتی مراحل استفاده از سایت را یاد بگیرند و وب سایت خود را به درگاه وصل نموده و از خدمات فری پی استفاده نمایند.

مراحل عضویت و پشتیبانی پذیرنده

مرحله اول: ثبت نام

پس از ثبت نام اولیه و ورود به پنل لازم است که مدارک مورد نیاز را به فری پی ارسال کنید برای این کار در منوی بالای صفحه روی دکمه ارسال مدارک کلیک کنید.
برای عضویت در فری پی کافی است روی دکمه ثبت نام کلیک کرده و وارد این قسمت شوید.
نکته مهم:
کاربران محترم دقت کنید که قبل از ثبت نام قوانین سایت و حریم خصوصی را به طور کامل مطالعه کرده و در صورت پذیرش تیک مربوط به پذیرش قوانین را علامت بزنید.
1. در صفحه عضویت اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و رمز موردنظر خود را وارد کنید.
2. کد موجود در تصویر امنیتی را وارد کنید.
3. روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. حالا به صفحه ورود منتقل می ¬شوید.
4. کد ارسال شده به تلفن همراه خود را وارد کرده و وارد پنل خود شوید.

مرحله دوم: ارسال مدارک

1. در قسمت ارسال مدارک باید اطلاعات لازم شامل شماره تلفن ثابت، آدرس دقیق محل سکونت و آدرس ایمیل وارد شود. با توجه به این نکته که وب سایت دارای سیکل مالی و پرداخت است، ارسال کلیه اطلاعات اعلام شده اجباری بوده و اطلاعات باید به صورت کامل ارسال شود، در صورتی که پذیرنده دارای شماره تلفن ثابت نباشد لازم است که شماره یکی از بستگان درجه یک خود را وارد نماید.
2. همچنین یک اسکن رنگی از مدرک شناسایی را بارگذاری کنید.
3. روی دکمه ارسال مدارک کلیک کنید.
نکته مهم:
1. کاربران محترم دقت فرمایید مدرک شناسایی باید کارت ملی یا شناسنامه عکس دار باشد. اتباع خارجی، می توانند اسکن رنگی پاسپورت خود را پیوست کنند.
2. دقت کنید که فایل اسکن مدرک شناسایی حداکثر 2 مگابایت بوده و فرمت آن jpg یا png باشد.

مرحله سوم: احراز هویت

پس از ارسال مدارک، این مدارک توسط تیم فری پی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت ناقص بودن رد می شود. در صورت تکمیل بودن مدارک ارسالی، جهت تایید هویت با کاربر تماس گرفته می شود. پس از تایید هویت، عضویت پذیرنده تایید شده و اکانت فعال می گردد. امکان عضویت با اطلاعات هویتی شخص دیگری وجود ندارد و هر فرد می بایست عضویت خود را بر اساس اطلاعات ثبت شده در مدارک شناسایی خودش وارد نماید، اطلاعات ثبت شده توسط کارشناسان بخش احراز هویت با مدارک ارسالی مطابقت داده می شود و در صورت وجود نقص و مشکلی عضویت تایید نمی گردد. پس از تایید هویت، عضویت شما تایید شده و اکانت شما فعال می گردد و شما می توانید از امکانات سایت استفاده کنید. نکته: برای ویرایش یا تغییر اطلاعات شخصی می توانید از قسمت تنظیمات در منوی بالای صفحه پنل کاربری استفاده کنید. شماره حساب
کاربر گرامی بعد از فعالسازی اکانت و پس از وارد شدن به بخش کاربری، نسبت به ثبت حساب بانکی خود اقدام نمایید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.
1. وارد پنل کاربری خود شده و به قسمت شماره حساب بروید.
2. اطلاعات لازم برای این قسمت را که شامل نام بانک، شماره حساب، شماره کارت و شماره شبای حساب بانکی است، وارد کنید.
3. پس از وارد کردن اطلاعات لازم روی دکمه افزودن کلیک کنید. حساب های متصل جهت دریافت تراکنش های خروجی (انتقال وجه از حساب کاربری به حساب بانکی) در سیستم تعریف می گردد.
نکات مهم:
1. الزاماً حساب بانکی معرفی شده باید به نام شخص عضو باشد و طبیعتا حساب های غیرمرتبط تایید نخواهد شد.
2. شماره ۱۶ رقمی که روی کارت درج شده را در قسمت شماره کارت وارد نمایید.
3. شماره شبا همان شماره ۲۴ رقمی می باشد که می توانید از بانک عامل دریافت نمایید.
4. شماره شبا را بدون داشتن فاصله، همراه با دو حرف اول و 24 عدد متوالی وارد نمایید.

راهنمای اتصال به درگاه

قدم اول: ارسال درخواست به درگاه

کلیه درخواست ها با متد POST و فرمت application/x-www-form-urlencoded می باشد.
https://freepay.ir/payment/request
متد های ارسال
متد های ارسال
متد های دریافت (json)

متد های دریافت (json)

قدم دوم: انتقال کاربر به درگاه

توسط کد اعتبارسنجی در مرحله اول پرداخت شما باید کاربر را به آدرس https://freepay.ir/payment/gateway:AUTH_CODE_HERE ریدایرکت کنید.

قدم سوم: تکمیل فرایند خرید

در این مرحله کاربر پس از پرداخت با متد اعتبارسنجی GET authority به سایت شما منتقل می شود (yoursite.ir/callback.php?authority=12345678). شما باید این کد را با متد POST به آدرس
https://freepay.ir/payment/verify
ارسال کنید و وضعیت پرداخت را دریافت کنید.
متدهای ارسال

متدهای ارسال
متدهای دریافتی JSON

متدهای دریافتی JSON

راهنمای استفاده از پنل کاربری فری پی

راهنمای استفاده از پنل کاربری شخصی

در این راهنمای تصویری به توضیح استفاده از پنل کاربری شخصی و تنظیمات مربوط به آن خواهیم پرداخت.
همانطور که می‌دانید فری پی یک درگاه پرداخت شخصی و مجازی می باشد که با ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در آن می توانید به راحتی تراکنش های خود را انجام دهید.
نحوه ایجاد حساب کاربری و ثبت نام را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.
مرتبط بخوانید : ثبت نام و احراز هویت
هنگام ثبت نام، شما درگاه پرداخت و شماره حساب خود را باید وارد کنید. بعد از انجام این مراحل با وارد شدن به حساب کاربری خود با صفحه ای مانند عکس زیر مواجه خواهید شد.
راهنمای استفاده از پنل کاربری شخصی

بررسی تراکنش ها

تمامی تراکنش‌های انجام شده روی درگاه پرداخت اینترنتی فری پی از طریق پنل کاربری به راحتی قابل پیگیری و مغایرت یابی هستند. در پنل کاربری پذیرندگان، بخشی برای پیگیری تراکنش های ناموفق وجود دارد که برای راحتی کاربران فیلترهای مختلفی نیز در نظر گرفته شده است تا با حداقل اطلاعات تراکنش ناموفق به راحتی بتوانند تراکنش را پیگیری کنند و از وضعیت آن مطلع شوند.
به این ترتیب بدون نیاز به پیگیری پیچیده فقط کافیست وارد پنل کاربری خود شوید و وضعیت تمامی تراکنش ها را مشاهده کنید.
با کلیک روی دکمه تراکنش ها در منوی بالای صفحه به بخش تراکنش ها وارد می شوید.
راهنمای استفاده از پنل کاربری شخصی در این قسمت شما می توانید همه تراکنش ها را مشاهده کرده و در صورت نیاز با کلیک روی دکمه شرح تراکنش می توانید جزئیات تراکنش را مشاهده نمایید. راهنمای استفاده از پنل کاربری شخصی

افزودن سایت جدید

برای افزودن سایت جدید کافی است در منوی بالای صفحه روی دکمه سایت ها کلیک کنید. پس از وارد شدن می توانید همه سایت هایتان را مشاهده کنید برای افزودن سایت جدید باید روی قسمت آموزش اتصال به درگاه کلیک کرده و به این قسمت وارد شوید. افزودن سایت جدید

تسویه حساب

با کلیک روی دکمه تسویه حساب وارد بخش تسویه حساب ها خواهید شد. در فری پی تسویه حساب ها به صورت خودکار و روزانه (غیر از روزهای تعطیل) انجام می شود. تسویه حساب

افزودن حساب جدید

برای مشاهده لیست حساب ها و افزودن حساب جدید کافی است روی دکمه حساب ها کلیک کرده و وارد این قسمت شوید. برای افزودن حساب جدید در قسمت مربوطه مشخصات حساب را وارد کنید و روی دکمه افزودن کلیک کنید (توجه کنید که شماره حساب حتما باید به نام شخص صاحب پنل کاربری باشد در غیر این صورت تایید نخواهد شد). شماره حساب جدید به صورت سیستمی توسط فری پی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم وجود مشکل تایید خواهد شد. افزودن حساب جدید

افزونه ها

در این قسمت می توانید پلاگین های آماده شده توسط تیم توسعه و طراحی فری پی را مشاهده کرده و در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. همچنین در این قسمت راهنمای اتصال به درگاه نیز وجود دارد. افزونه ها افزونه ها

پشتیبانی

با کلیک روی دکمه پشتیبانی، شما به صفحه پشتیبانی منتقل شده و می توانید در صورت نیاز به پشتیبانی، با زدن دکمه ارسال درخواست پشتیبانی، تیکت ارسال نمایید. تیکت ها توسط تیم پشتیبانی مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به نوع و سطح سوال به مسئول مربوطه (تیم فنی، مدیر منابع انسانی و ...) ارجاع داده می¬شود تا ترتیب اثر داده شود. پشتیبانی پشتیبانی

تنظیمات

در قسمت تنظیمات می توانید مشخصات و رمز عبور خود را ویرایش کنید. تنظیمات

راهنمای عمومی انجام تراکنش اینترنتی

راهنمای عمومی تراکنش ها

پرداخت اینترنتی، به معنی پرداخت پول از طریق اینترنت است که کاربران بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها به وسیله کارت بانکی‌ تراکنش انجام می‌دهند. فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین با راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی امکان پرداخت اینترنتی را برای کاربران در بستر اینترنت فراهم می‌کنند.

مراحل تکمیل فرآیند خرید اینترنتی

فرآیند انجام تراکنش آنلاین یا تکمیل فرآیند خرید اینترنتی، شامل مراحل زیر می باشد:

1. انتخاب محصول یا خدمت: مشتری محصول یا خدمات مورد نظر خود را در سایت فروشنده انتخاب و مبلغ نهایی آن را بررسی می‌کند.
2. اتصال به درگاه پرداخت: پس از انتخاب خدمت یا محصول، بلافاصله، مشتری وارد صفحه پرداخت شده و به درگاه پرداخت فروشنده متصل می‌شود. در این مرحله، مشتری باید اطلاعات پرداخت را وارد کند که همان اطلاعات کارت بانکی مشتری است. در این قسمت باید ۴ پارامتر مهم توسط مشتری تکمیل شود که شامل شماره کارت، رمز اینترنتی یا رمز دوم کارت، کدcvv2، و تاریخ انقضای کارت است. در نهایت با تکمیل حروف نمایش داده شده در تصویر، نسبت به ربات یا انسان بودن، مشتری هویت سنجی شده و با کلیک روی گزینه پرداخت، پرداخت اینترنتی با موفقیت انجام می‌شود.
3. تایید و پرداخت: پس از وارد کردن اطلاعات پرداخت، این اطلاعات، توسط سرور پردازش تراکنش بررسی می‌شوند. در این مرحله، اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، تراکنش آنلاین با موفقیت انجام می‌شود و وجه معادل با قیمت کالا یا خدمات مورد نظر، از حساب بانکی مشتری کسر می‌شود.
4. تأیید تراکنش: پس از انجام تراکنش، سایت فروشنده یک صفحه تأیید به مشتری نشان می‌دهد تا او را از موفقیت تراکنش آنلاین آگاه سازد. کد پیگیری پرداخت اینترنتی بعد از انجام عملیات پرداخت اینترنتی به مشتری نمایش داده می‌شود تا برای انجام هرگونه پیگیری، از آن استفاده کند. همچنین، در این مرحله، عموماً یک ایمیل تأیید نیز برای مشتری ارسال می‌شود.
5. دریافت کالا یا خدمات: پس از انجام تراکنش، فروشنده محصول یا خدمات را از طرق مختلف به دست مشتری می‌رساند.

اطلاعات مورد نیاز برای انجام تراکنش اینترنتی

1. شماره کارت: شماره کارت، یک شماره ۱۶ رقمی است که برروی کارت درج شده است.
2. رمز اینترنتی یا رمز دوم: برای خرید و انتقال وجه اینترنتی، رمز دوم کارت بانکی مورد نیاز است. با دریافت رمز دوم کارت، عملیات بانکی و خرید تسهیل می‌شود. برای دریافت رمز دوم، به یکی از دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و از طریق گزینه 'تغییر رمز'، رمز اینترنتی یا رمز دوم خود را دریافت کنید.
3. Cvv2: کد امنیتی یا همان cvv2 یک عدد سه رقمی یا چهار رقمی است که بر روی کارت‌های بانکی درج شده است که باید در زمان انجام پرداخت اینترنتی، به همراه سایر مشخصات کارت، وارد شود.
4. تاریخ انقضای کارت: که آن نیز بر روی کارت درج شده است.
5. ایمیل یا پست الکترونیکی: که وارد کردن آن به صورت اختیاری می باشد و در صورت وارد شدن رسید پرداخت برای شما ایمیل می شود.

خطای تراکنش ناموفق در پرداخت اینترنتی و علت آن

مواجه شدن مشتری با پرداخت اینترنتی ناموفق، ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. خطای تراکنش ناموفق، ممکن است گاهی به دلایل فنی پرداخت اینترنتی ناموفق باشد و یا به علت مشکلات مربوط به شاپرک و یا پذیرندگی اتفاق می‌افتد. که در صورت کسر وجه از حساب بانکی مشتری نهایتا بعد از ۷۲ ساعت کاری وجه به حساب مشتری بازخواهد گشت.
بهتر است که مشتری هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی آدرس ایمیل را وارد کند، تا در صورت عدم پرداخت موفق آمیز، به اطلاعات پرداخت خود دسترسی داشته باشد.

انجام اقدامات زیر می تواند کمک کننده باشد:
• امتحان مجدد در فاصله زمانی دیگر.
• استفاده از یک کارت بانکی دیگر در صورتی که ممکن است بانک که صادر کننده کارت، به صورت موقت پاسخگو نباشد
• بستن پنجره پرداخت و مراجعه مجدد به صفحه بانک

از جمله انواع خطاهای درگاه پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• پرداخت نامعتبر است.
• اطلاعات پرداخت صحیح نیست.
• مبلغ پرداخت نامعتبر است.
• مبلغ تراکنش با مبلغ سبد خرید یکسان نیست.

از جمله دلایل خطای تراکنش ناموفق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• وجود باگ یا خطا در مرورگر که کوکی‌ها را از بین ببرد.
• تغییرات در نسخه پی اچ پی، که روی ذخیره‌سازی کوکی‌ها تاثیرگذار است.
• خطای اتصال به درگاه پرداخت یا تغییراتی در شاپرک
• در صورتی که همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت انجام نشود و یا خطایی در آن به وجود بیاید

امنیت خرید اینترنتی

کاربران برای اطمینان از امنیت خرید اینترنتی باید به نکات زیر توجه کنند:

1. هنگام خرید آنلاین از معتبر بودن سایت موجود مطمئن شده و این احتمال را در نظر داشته باشند که ممکن است صفحاتی که ناخواسته برای آن ها باز می‌شوند، تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.
2. در هنگام پرداخت وجوه، آدرس صفحه درگاه بانک الکترونیک متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنند.
3. در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک، نماد یک قفل یا عبارت //:https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد کلاهبرداری دارد.
4. بهتر است از یک آنتی ویروس فایروال و قدرتمند استفاده کنند.
5. دقت به نماد اعتماد الکترونیکی هنگام خرید اینترنتی و کلیلک روی نماد کلیک و وارد شدن به لینک شناسنامه کسب و کار سایت مورد نظر.

خطای انجام تراکنش

علت تراکنش‌های ناموفق

همیشه تراکنش با موفقیت انجام نمی‌شود. تراکنش‌های ناموفق بعلت خطا‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند.
برخی تراکنش‌های ناموفق به‌دلیل خطاهای زیر هستند:

• خطای پذیرندگی: علت خطا سوئیچ شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت است.
• خطای کاربری: علت خطا کاربران شبکه پرداخت‌‌الکترونیکی (دارندگان کارت) است.
• خطای صادرکنندگی: علت خطا بانک صادر‌کننده یا شبکه شتاب است.
• خطای شاپرکی: علت خطا سوئیچ شرکت شاپرک است.
• خطای کسب‌و‌کار: رخداد خطا بر اثر راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان است.

پیگیری خطای تراکنش

توجه به نکات زیر هنگام انجام تراکنش مهم است:

اگر هنگام خرید خطایی رخ داد یا پول از حساب کسر شد ولی رسید چاپ نشد، معمولاً در دقایق اولیه یا نهایتاً طی 72 ساعت وجه به حساب مشتری برمی‌گردد. در صورت عدم برگشت با مرکز ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) تماس بگیرید یا از تلفن گویای ۲۹۹۱۱ نسبت به پیگیری اقدام کنید.

فروشنده نیز تا زمانیکه رسید موفقیت تراکنش را دریافت نکرده نباید کالا را تحویل مشتری دهد. همچنین از دریافت اطلاعات کارت مشتری باید خودداری کند. ورود رمز باید توسط مشتری صورت گیرد. در صورتی که وجه اضافی وارد حساب پذیرنده شد، مجاز به برداشت نیست و باید مراتب را سریعاً به شرکت PSP مربوط اطلاع دهد.
رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها
رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها رایج ترین خطاها به همراه دلایل مشاهده‌ی آن‌ها

صورت مغایرت بانکی و پیگیری تراکنش ناموفق درگاه پرداخت اینترنتی

پیگیری تراکنش های ناموفق و صورت مغایرت بانکی

احتمالا برای همه پیش آمده است که هنگام انجام یک درخواست بانکی مانند خرید اینترنتی یا کارت به کارت و … پول از حساب‌ کسر شده اما با پیغام تراکنش ناموفق مواجه شوند. در بیشتر اوقات، وجه پرداختی نهایتا طی ۷۲ ساعت به حساب برگشت داده می‌شود، اما گاهی چنین اتفاقی نمی‌افتد و حتی پس از این مدت زمان نیز وجه به حساب بر نمی‌گردد. در این شرایط برای پیگیری دو راه وجود دارد:

1. تماس گرفتن با بانک و پیگیری از این طریق
2. پیگیری از طریق سامانه‌ پیگیری آنلاین

پیگیری تراکنش‌ ناموفق از طریق میز امداد شاپرک

• این سیستم تنها قادر به پاسخگویی به مغایرت‌های شبکه شتاب و پیگیری تراکنش ناموفق شاپرک می‌باشد. لذا جهت پیگیری مغایرت‌های غیر شتابی که صادر کننده کارت و دارنده پایانه (خود پرداز، درگاه پرداخت اینترنتی، تلفنبانک، اینترنت بانک …) یکسان هستند، با شماره سیستم پشتیبانی بانک مربوطه تماس بگیرید و یا به یکی از شعب همان بانک مراجعه نمایید.
توضیح1: انتقال کارت به کارت در صورتی که کارت مبدا و یا مقصد متعلق به بانک دیگری باشد، شتابی محسوب شده و از این قاعده مثتثنی است.
توضیح2: در حال حاضر کلیه تراکنش‌هایی که از طریق پایانه‌های فروشگاهی (POS) صورت می‌گیرند، تراکنش شتابی محسوب می‌گردند.

• معمولا در صورت بروز مغایرت در سیستم شتاب، مبلغ کسر شده طی دو روز کاری (بدون احتساب تعطیلات)، به طور خودکار به حساب کارت مبدا باز گردانده می‌شود. لذا پیش از ثبت مغایرت بانکی، مطمئن شوید که حتما دو روز کاری از تاریخ انجام تراکنش سپری شده است.
• این سیستم تنها پاسخگوی دارندگان کارت می‌باشد. فروشگاه‌های دارنده دستگاه کارتخوان POS، برای پیگیری مغایرت‌های حسابی خود میبایست با امداد شاپرک تماس بگیرند.
کاربران براي ثبت و يا پيگيري مغايرت خود، مي توانند با شماره تلفن 29911 نيز تماس حاصل نمايند.

در این سامانه دو گزینه برای پیگیری تراکنش وجود دارد:
• پیگیری تراکنش با شماره پیگیری
• پیگیری تراکنش با شماره کارت


گاهی تعدادی از تراکنش‌های‌ روی درگاه پرداخت اینترنتی و یا دستگاه کارتخوان با موفقیت انجام نمی‌شوند و کسب‌وکارها برای آگاهی از وضعیت آن ها نیازمند پیگیری تراکنش ناموفق و یافتن صورت مغایرت بانکی هستند.
پیگیری تراکنش درگاه پرداخت، تهیه صورت مغایرت بانکی و دانستن علل ناموفق بودن تراکنش‌ها از نکات مهم برای تمامی کسب و کارها است. در گذشته کسب وکارها برای پیگیری این دسته از تراکنش ها باید با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و یا شاپرک تماس گرفته و علت مشکل را جویا می‌شدند.

تسهیل پیگیری تراکنش ناموفق و مغایرت یابی بانکی توسط فری پی

فری پی با ایجاد سرویسی کاملا آنلاین امکان پیگیری تمامی تراکنش‌های و مغایرت یابی بانکی اتوماتیک را بر روی درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کارها فراهم کرده است.

پیگیری تراکنش :
تمامی تراکنش‌های انجام شده روی درگاه پرداخت اینترنتی فری پی از طریق پنل کاربری به راحتی قابل پیگیری و مغایرت یابی هستند. در پنل کاربری پذیرندگان، بخشی برای مشاهده تراکنش ها وجود دارد که برای راحتی کاربران فیلترهای مختلفی نیز در نظر گرفته شده است تا با حداقل اطلاعات تراکنش ناموفق به راحتی بتوانند تراکنش را پیگیری کنند و از وضعیت آن مطلع شوند.
به این ترتیب بدون نیاز به پیگیری پیچیده فقط کافیست پذیرندگان وارد پنل کاربری خود شده و وضعیت تمامی تراکنش ها را مشاهده کنند.

لیست سیاه شاپرک و پذیرندگان پر خطر

پذیرنده محترم شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک

احتراما به استحضار می‌رساند، براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت شاپرک به منظور حصول اطمینان از رعایت الزامات پذیرندگی مندرج در قرارداد فی مابین، کلیه تخلفات ذیل به عنوان رفتار پرخطر شناخته شده و در صورتی که پذیرنده از موارد ذکر شده تخطی نماید، مطابق قوانین و مقرارات در فهرست سیاه پذیرندگان شاپرک قرار خواهد گرفت.
فهرست سیاه: به فهرستی از پذیرندگان اطلاق می‌شود که به دلیل تخطی از الزامات و مقررات، تمامی درگاه‌های پرداخت متعلق به آن ها در تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، غیرفعال شده و ارائه خدمات پرداخت به آن ها تا زمان خروج از فهرست سیاه، ممنوع و متوقف می‌گردد.

مراجع ذیصلاح جهت شناسایی و اعلام پذیرندگان پرخطر
الف: شرکت شاپرک
ب: مراجع قضائی، امنیتی و انتظامی
ج: شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک

مواردی که منجر به خدشه دار شدن سوابق پذیرندگان و درج نام آن ها در فهرست پذیرندگان پرخطر می شود، به شرح جدول زیر است:
لیست سیاه شاپرک و پذیرندگان پر خطر لیست سیاه شاپرک و پذیرندگان پر خطر
تذکر: کلیه موارد عنوان شده طبق قرارداد فی مابین شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک و پذیرندگان به اطلاع ایشان رسیده است و کلیه موارد را تایید نموده‌اند.

نحوه برخورد با پذیرندگان پرخطر

در صورت اعلام هر یک از مراجع ذیصلاح علاوه بر غیرفعال‌سازی درگاه پرداخت پذیرنده پرخطر در شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک، کدملی پذیرندگان حقیقی و شناسه ملی پذیرندگان حقوقی در لیست سیاه شاپرک قرار گرفته و تمامی درگاه‌های پرداختی ایشان در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت دیگر نیز غیرفعال خواهد شد. لازم به ذکر است امکان دریافت خدمات پرداخت با اطلاعات جدید تا زمان خروج پذیرنده از لیست سیاه شاپرک به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

مدت زمان محدودیت ارائه خدمات پرداخت

مدت زمان محدودیت ارائه خدمات پرداخت